GERARD BOUWHUIS & SEPP GROTENHUIS, piano

QUATRE MAINS-PROGRAMMA met Strawinsky, Kurtág en Schubert


Na de afronding van zijn conservatoriumopleiding profileert Gerard Bouwhuis zich als vertolker van nieuwe, meestal twintigste-eeuwse, pianowerken. Hij geeft niet alleen recitals, maar is ook een gewilde gast bij veel vooraanstaande muziekgezelschappen in Nederland. Een groot aantal componisten, zoals Louis Andriessen, Guus Janssen, Cornelis de Bondt en Diderik Wagenaar, heeft speciaal voor hem nieuwe werken gecomponeerd.
Daarnaast hernieuwt hij de waarde van livemuziek in de danswereld. Choreografe Krisztina de Châtel noemt hem “een levend metronoom met een ongekende passie voor de dans in zijn hart en een briljante en dwingende dynamiek in zijn vingers”.
Sepp Grotenhuis debuteerde op vijftienjarige leeftijd als solist bij het Residentieorkest. Hij studeerde aan het Curtis Institute of Music in Philadelphia en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zijn vele uitvoeringen van het Pianoconcert van Schönberg en de cd-registratie van diens complete kamermuziekwerken in samenwerking met het Schönberg Kwartet zijn vermeldenswaard. In samenwerking met Alexander Kerr en Gregor Horsch, de concertmeester en de solocellist van het Koninklijk Concertgebouw Orkest, nam Sepp een cd op met ten onrechte onbekend gebleven kamermuziekwerken van Julius Röntgen.

Gerard&Sepp 3
Gerard Bouwhuis en Sepp Grotenhuis maakten deel uit van het roemruchte Amsterdamse Piano Kwartet van Maarten Bon, dat als enige wereldwijd een eigen bewerking van de Sacre du Printemps van Strawinsky mocht uitvoeren. Strawinsky had bewerkingen van dit stuk uitdrukkelijk verboden, maar voor deze versie werd een zeldzame uitzondering gemaakt. Toch is Strawinsky’s eigen bewerking voor piano quatre-mains eigenlijk nog spannender, en misschien wel effectiever. Hier en daar eigenlijk onmogelijk om tegelijkertijd op één klavier te spelen, maar deze twee pianisten gaan de uitdaging aan juist deze versie uit te voeren.
Strawinsky’s Sacre du Printemps is een van de grote muzikale meesterwerken van de twintigste eeuw en zonder ‘de Sacre’ zou de wereld er anders uitzien, tenminste muzikaal gesproken. De eerste voorstelling van de Sacre in 1913 leidde tot veel rumoer en verdeeldheid onder het publiek, maar inmiddels is de muziek gaan behoren tot het meest gespeelde en geliefde twintigste-eeuwse repertoire.

Recensie in De Orkaan – Zaans Nieuws
Hoogtepunt was Strawinsky’s eigen bewerking voor piano quatre-mains van zijn Sacre du Printemps. Een stuk dat ondoenlijk lijkt, maar deze twee topmusici weten er wel raad mee. Het bankje waarop de twee mannen zitten is net aan breed genoeg, maar op het klavier zitten ze elkaar af en toe lelijk in de weg. Soms lijkt er simpelweg geen plek te zijn voor de arm van de ander, maar die komt er dan toch te zitten.
Je moet elkaar dus wel goed gezind zijn. Soms zitten de vingers van de een op de witte toetsen, terwijl de ander de zwarte toetsen erboven beroert. Voor de toeschouwer is dit
prachtige stuk niet alleen fantastisch om naar te luisteren, maar het levert ook een spannend schouwspel op. Buitengewoon knap, een soort topsport.

Programma
Igor Strawinsky (1882 - 1971) - Sacre du Printemps
György Kurtág (1926 ) - Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit
Franz Schubert (1797 – 1828) - Fantasie in f-klein

Vanzelfsprekend nemen we alle coronaveiligheidsmaatregelen in acht, zodat u met een veilig gevoel het concert kunt bezoeken. Daarom is het maximale aantal bezoekers dat wij per concert zullen toelaten op 30 gesteld. Een tweede concert kan pas bij 40 aanmeldingen plaatsvinden. Ook vragen wij u vooraf te reserveren – met opgave van naam en telefoonnummer.
Reserveren kan per telefoon 06 45184525, via deze website  (klik HIER)  of per mail: info@concertenwittekerk.nl. De reservering is pas geldig na overschrijving van het bedrag ad € 18,00 p.p. (jongeren €8)Ons rekeningnummer is NL 42 TRIO 02547 12843
t.n.v. St. Cultuur Witte Kerk Heiloo.